کد مطلب:231594 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:223

در نمازهای حاجت
47- مقاتل بن مقاتل گوید: خدمت حضرت رضا (ع) عرض كردم قربانت



[ صفحه 584]



گردم دعائی برای قضاء حوائج به من تعلیم فرما.

فرمود: هرگاه حاجت مهمی از خداوند خواستی، غسل كن و لباسهای پاكیزه ات را دربر كن، و مقداری بوی خوش استعمال نما، سپس زیر آسمان برو و دو ركعت نماز بجای آور، در ركعت اول سوره ی حمد و پانزده مرتبه قل هو الله احد را قرائت كن.

پس از آن به ركوع برو، و بار دیگر برخیز و ركعت دوم را نیز مانند ركعت اول انجام ده و مانند نماز صبح در دو ركعتی سلام بده، پس از سلام بار دیگر پانزده بار قل هو الله احد را قرائت كن، سپس به سجده برو و در سجده بگو:

«اللهم ان كل معبود من لدن عرشك الی قرار أرضك فهو باطل سواك فانك أنت الله الحق المبین اقض الی حاجة كذا و كذا الساعة الساعة» و بعد در برآوردن حاجت خود از خداوند اصرار داشته باش.

48- حضرت رضا علیه السلام فرمود: هر كس حاجتی دارد دو ركعت نماز بگذارد، و در هر ركعت یك بار سوره ی حمد و سیزده بار سوره ی انا أنزلناه را قرائت كند، و هرگاه از نماز فارغ شد سجده كند و در سجده بگوید:

«اللهم یا فارج الهم، و یا كاشف الغم، و مجیب دعوة المضطرین، و رحمن الدنیا و رحیم الآخرة صل علی محمد و آل محمد، وارحمنی رحمة تطفی ء بها عنی غضبك و سخطك، و تغنینی بها عن سواك».

بعد از این صورت راست خود را بر زمین بگذارد و بگوید، «یا مذل كل جبار عنید، و یا معز كل ذلیل و حقك قد بلغ المجهود منی فی أمر كذا ففرج عنی» سپس طرف چپ صورت خود را بر زمین گذارد و دعای فوق را بخواند، و بار دیگر پیشانی بر زمین گذارد و همان دعا را بخواند، و خداوند متعال حوائج او را برمی آورد



[ صفحه 585]



و مشكلات او را برطرف می نماید.

49- شیخ ابوجعفر طوسی رضوان الله علیه از حضرت رضا (ع) روایت كرده كه هر كس گرفتار مشكلی شود و دلش تنگ گردد، آن حاجت را بر خداوند متعال عرضه كند.

راوی گفت: چگونه حاجت خود را به خداوند عرضه كند؟

فرمود: روز چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه را روزه بگیرد، و روز جمعه سرش را با خطمی بشوید، و پاكیزه ترین لباسهای خود را بپوشد، و خود را خوشبو سازد.

بعد از این به یك نفر مسلمان صدقه دهد، سپس در زیر آسمان رو به قبله بنشیند، و دو ركعت نماز به جای آورد در ركعت اول سوره ی حمد و قل هو الله احد را پانزده بار بخواند در ركوع پانزده بار و بعد از سر برداشتن از ركوع، و در سجده و بعد از سر برداشتن از سجده و بعد از سلام در هر كدام پانزده بار قل هو الله بخواند، بعد سجده كند و پانزده بار بخواند، و سپس طرف راست صورت و بعد طرف چپ را بر زمین گذارد و پانزده بار قرائت كند.

بار دیگر به سجده رود و در حال گریه بگوید: «یا جواد، یا ماجد، یا واحد، یا أحد، یا صمد، یا من لم یلد و لم یولد و لم یكن له كفوا أحد، یا من هو هكذا و لا هكذا غیره، أشهد أن كل معبود من لدن عرشك الی قرار أرضك باطل الا وجهك جل جلالك، یا معز كل ذلیل، و یا مذل كل عزیز، تعلم كربتی فصل علی محمد و آل محمد و فرج عنی».

بعد طرف راست صورت خود را بر زمین گذارد و سه بار دعای مزبور را بخواند، و بعد طرف چپ را بر زمین گذارد و همان دعا را بخواند.

هرگاه این كارها را بكند خداوند حاجت او را روا می كند، و در هنگام درخواست خود از خداوند به محمد و آل او علیهم السلام متوسل گردد و از آنها



[ صفحه 586]



نام ببرد.